Regissör

2014 – Trettondagsafton, ShpG, Vadstena

Trettondagsafton_Teaser

Handlingen i Trettondagsafton kretsar kring frågor om Identitet och Tillhörighet. Pjäsen frågar: Vad är det att vara människa? Jag vill dra den frågan än längre, till: Vad är det att vara människa bortom kön?

Genom läsningen konfronterar vi oss själva och publiken med våra djupt liggande föreställningar om oss själva utifrån begreppen manligt, kvinnligt och mänskligt. Vi vänder inte helt på världen utan vrider bara på vissa delar av den, för att få den att skeva inför våra ögon.

För att kullkasta invanda föreställningar om kön kommer de manliga rollerna att spelas av kvinnor – i kvinnokläder men benämnda ”Hertig Orsino”, ”Sebastian”, ”han” o.s.v. Kvinnorollerna spelas av män – i manskläder, men benämnda ”Olivia”, ”Viola”, ”hon” osv. Språket motsäger bilden och vrider åskådarens blick och tanke från det invanda och frågan kan uppstå: Vad är det att vara människa – bortom könet?

 

2010 – Troilos och Kressida, ShpG, Vadstena

Affisch A2_korr 1Tesen ”Krig är galenskap” mixad med Vadstenas mentalvårdshistoria skapar en perfekt plattform för Shakespeares stora antikrigsdrama Troilos & Kressida. Här får vi möta de stora kungarna Agamemnon, Odysseus och Hektor där de hör hemma – på dårhuset!

Till sommaren öppnas dörrarna till avdelningarna Troja och Grekland så att patienterna kan få lufta sig på Gräsgården, och det enda som skiljer de stridande parterna åt är ett uppspänt rep, några nunnor, vårdare och en ung AT- läkare. Prins Paris av Troja har stulit den sköna drottning Helena från grekerna och de vill nu ha henne tillbaka, men grekerna är splittrade av inbördes stridigheter – Akilles, den störste krigaren av dem alla, vägrar att slåss, Ajax är tokigare än någonsin och Odysseus lite för smart för sitt eget bästa.

I Troja spirar kärleken mellan det unga paret Troilos och Kressida, men den hotas av det ständigt närvarande kriget. Politik, Krig och Kärlek gestaltat med den galnaste humor och djupaste sorg, en ensemble på nästan 25 personer, och en föreställning i det vackraste teaterrum Sverige har att erbjuda – det är vad Shakespeare på Gräsgården bjuder på sommaren 2010. Rescension, SvD.

 

2007 – Kung Lear, ShpG, Vadstena

Regi tillsammans Pontus Plænge. Medverkade även som skådespelare. Rescension, SvD.

 

 

 

 

 

2004 – Mösexan, Unga Tur, Stockholm

Unga Turs första uppsättning, skådespelare i vardande: Nils Poletti var ung och fräsch på den tiden…

Nils Poletti, numera chef på Turteatern, med Emma Molin i förgrunden.

Nils Poletti, numera chef på Turteatern, med Emma Molin i förgrunden.

 

2004 – Hamlet, ShpG, Vadstena

Regi tillsammans med Per-Johan Persson. Medverkade även som skådespelare.

480013_563356190356297_408953099_n

 

 

2002 – Rickard III, ShpG, Vadstena

Regi tillsammans med Pontus Plænge. Medverkade även som skådespelare.

563283_557876480904268_966406132_n

 

 

2001 – Maratondansen, Turteatern, Stockholm

Min professionella regidebut. Medverkade även i liten roll. 

KULTUR-12s04-maraton-51_368

 

 

1993 – Bloman av Willhelm Cullberg, Södra Latin, Stockholm

BlomanJag kan inte förbigå min konstnärliga höjdpunkt. 19 år gammal ljög jag för teaterlärarna och sa att jag skulle göra en viss pjäs men arbetade i hemlighet med ensemblen fram en annan. Vi ljög sedan för publiken och sa att det var en barnpjäs. Med en 30 minuter lång föreställning undersökte vi AVTRUBBNINGEN genom att dansa, berätta roliga historier med pålagda skratt, berätta rasistiska roliga historier med pålagda skratt, berätta historier om hur judar dödades i koncentrationslägren med pålagda skratt för att sedan avsluta genom att återigen dansa. Föreställningen var som en lök, skal på skal togs bort för att komma åt en kärna. Publiken skulle inte kunna vänja sig, inte värja sig, var tanken. Efter 30 minuter ”Bloman” lämnade en skakad publiken salongen, ibland gråtande. Vi gjorde viktig teater och det var där och då jag startade den tyska trenden i Sverige. Allt därefter har varit en blek kopia.BlomanBloman